Nyhetsarkiv 2014

 

2014, en lyckad säsong

2014-11-12

 

Säsongen 2014 är nu slut. Här kommer en snabb sammanfattning av säsongen: 11 segrar, 22 heatvinster, 13 pole positions, 11 banrekord och 15 snabbaste varv. Jag är såklart väldigt nöjd med mina reultat i år, och jag är mest nöjd med SM vinsten samt MKR-serie vinsten.

 

Den stora frågan är: Vad händer nästa år? Svaret på denna fråga är, att kartingkarriären är slut. Jag och pappa har tagit beslutet att gå upp en nivå och börja köra Formel Ford. Formel Ford är en Formelbil klass, där man lär sig mycket kring racing och får möjlighet att tävla en hel del, så vi kommer att få ut mycket av det. Den bilen som jag ska köra är en Royale RP21:a och själva bilen i sig är väldigt speciell. Bilen designades av Rory Byrne, som är en väldigt framgångsrik designer efter alla sina år i Ferraris F1 team.

 

Jag ska tävla för Team Ek Motorsport i år, som är ett framgånsrikt team inom denna typ av motorsport. För mer information om teamet, besök deras hemsida, klicka här.

 

Jag ser såklart fram emot detta och för att det ska kunna bli ett så bra första år som möjligt, så ska jag som vanligt gymträna under hela vintern och förbereda mig fysiskt.

 

2015 kommer bli oerhört kul!

 

 

Hälsningar,Harisracing

 

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

 

MKR 8, En pirrig helg

2014-09-20

 

MKR final och ja, vad ska man säga än en helt sjuk helg!

 

Dagen började med snabbast tid under träningen och sedan gick allt som det skulle. Jag kom fyra i tidskörningen, men eftersom vi var uppdelade i två grupper, gav det mig en tredje startposition i båda kvalheaten.

 

Innan första kvalheatet märkte vi att oljan från motorn började blandas med kylarvattnet, vilket aldrig kan vara bra. Det visade sig, att vi var tvungna att byta olja efter varje pass samt byta kylarvatten. Första kvalheatet kändes bra, allt satt på plats och jag vann heatet med en lucka som kändes ganska säker. I andra kvalheatet starta jag än en gång trea och det gick inte lika bra, men jag var ändå nöjd med slutresultatet, som blev en fjärde plats.

 

Efter att ha kommit etta och fyra i kvalheaten fick jag i finalen starta trea igen, vilket var en riktigt bra startposition. Det var 19 varv som skulle köras och jag hade redan på tredje varvet tagit över ledningen och fortsatt att dra ifrån tills sista varvet. Jag vann MKR deltävlingen och när jag kom in i depån insåg jag också att jag hade vunnit hela MKR serien! Detta var ett av mina mål som jag hade i början av säsongen och jag är otroligt nöjd med detta.

 

Nu är det en sista tävling kvar och kan det kanske vara min sista i kartingkarriären?

 

 

 

Hälsningar,Harisracing

 

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------Försvarade titeln i GSP!

2014-09-09

 

Nu var det dags att försvara titeln efter förra årets Göteborg stora pris. Göteborg är en av mina favorit banor så jag såg fram emot att bara få köra, för att det är en otroligt rolig bana.

Jag och pappa var nere i Göteborg redan på fredagsmorgon och då var det dags för träning inför lördagens tävling. Träningen gick väldigt bra och jag var väldigt nöjd.

 

På lördagen så visade väderprognosen att det skulle vara soligt och inget regn under hela dagen. Kan ju säga att prgnosen inte riktigt stämde överens med hur det faktiskt var. Första träning körde vi på blöt asfalt och det gick bra. Jag inledde dagen med snabbaste tid. Banan hann torka upp till träning 2 och då körde vi med torrdäck igen. Jag var andra snabbast den träningen, vilket jag var nöjd med.

Innan tidskörningen kom en regnskur, vilket gjorde banan blöt och alla vid griden hade regndäck monterade på karten. Helt plötsligt blev det soligt och banan torkade förvårnansvärt snabbt. Det slutade med att tidskörningen kördes med torrdäck och det gick som det skulle gå. Jag vann tidskörningen med 1.5 tiondelar.

 

Under resten av dagen gick det precis som det skulle. Efter att jag fick några puttar i starten vann jag både heaten och startade alltså etta i finalen. Det var under finalen som allt skulle avgöras; skulle jag vinna och försvara min titel eller skulle jag sumpa det? 16 varv skulle köras och det kändes så otroligt bra att köra. Jag vann finalen med ca 4 sekunder, vilket jag är grymt nöjd med. Jag satte även ett nytt banrekord.

 

Helgen var väldigt bra med roligt sällskap under hela helgen. Jag och pappa vill dedikera den här vinsten till ward racing som har hjälpt mig under min gokart karriär.

 

Nu laddar vi inför karriärens näst sista tävling, MKR finalen i Järfälla.

 

 

Hälsningar,Harisracing

 

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------RMC i Kalmar

2014-09-02

 

Nu var det dags för rmc i Kalmar och som på alla rmc tävlingar är det alltid träning på torsdag och fredag. Vi kom till banan på torsdag kväll och tränade. Det gick bra från första början och så gjorde det på fredagen också.

 

Jag var väldigt taggad inför tävlingen eftersom att jag var tvungen att vinna åtminstone en av de här två deltävlingarna för att kunna köra hem titeln i rmcn.

På de två första träningarna gick det bra. Det hade regnat under natten så banan var blöt men den torkade tills tidskörningen. Tidskörningen gick som planerat och jag var snabbast vilket som vanligt ger mig första startposition i kvalheaten.

 

Nu var det dags för kvalheat ett. Jag tappade starten och blev omkörd av två andra förare fast jag tog snabbt tillbaka en plats och nu var det kamp om första platsen. När jag tillslut skulle köra om ettan så gick jag på innern i kurvan och jag märker att föraren håller kvar på yttern och fortsätter att svänga in tills att han fastnar med sitt framhjul mellan min framspoiler. Detta gjorde så att jag tappade till femte plats fast jag kom tillslut i mål som fyra.

 

I kval två så gick det bättre. Jag tog starten och det var därmed inga problem för resten av heatet. Jag vann det kvalet ca 3 sekunder. En första plats och en fjärdeplats gav mig pole position i förfinalen.

 

Förfinalen var mycket tuffare än de andra kvalen. Nu fick jag kämpa för att behålla min plats. Efter mycket kamp och schysst racing vann jag förfinalen vilket är väldigt bra eftersom att resultaten i förfinalen får man poäng för och jag får samt starta etta än en gång i finalen.

 

Nu var det äntligendags för final och den gick inte som väntat. I första kurvan körde samma förare som vanligt på mig vilket nästan var lite väntat. Denna förare kör bara på mig och ingen annan och detta var inte första gången han förstör mina race. Efter att jag har blivit påkörd i första kurvan tappade jag ner till sista plats alltså 25:e plats och då fick jag bara börja och köra upp mig. Efter att ha kört om 19 förare på 13 varv kom jag tillslut på en 6:e plats.

 

Jag är väldigt besviken att alltid samma person ska förstöra mina race och det som förut var roligt är längre inte roligt alls.

 

Nu hoppar vi över några tävlingar och vilar lite innan sista rmcn i linköping. Det ska bli kul och köra!

 

 

Hälsningar,Harisracing

 

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

 

MKR 6 Borlänge

2014-08-13

 

Nu har MKR 6 i Borläge körts och efter mycket press så åker jag och pappa hem lite besvikna men ändå väldigt nöjda.

 

Dagen började med tre träningspass som gick hyfsat bra. Jag låg i toppen i alla träningspass och nu var det dags för tidskörning. Tidskörningen gick bra. Rättare sagt att den kunde inte gått bättre. Jag vann tidskörningen och var 3 tiondelar snabbare än tvåan så jag var inte nervös inför kvalheat 1.

 

I kvalheat 1 var det många som låg och tryckte på varann i starten vilket slutade med att top tre åkte av och hamnade i gräset. Efter en rödflagg blev det omstart vilket gick mycket bättre än förra starten. Jag tog starten och vann Heat 1. Kvalheat 2 var defenitivt lugnare och jag kunde köra hem segern i det heatet också.

 

Till finalen gjorde vi en ändring i förgasaren som resulterades med att jag tappade all fart ur kurvorna. Jag tog starten men efter ca två varv blev jag omkörd och hade inte farten ur kurvorna för att kunna försvara mig själv. När det bara var två varv kvar gick jag till attack på ettan och var om i några kurvor. Sen tog han tillbaka första platsen och jag kunde därmed inte fortsätta att utmana om segern. Jag kom tvåa i mål vilket inte heller är helt fel.

 

I slut ändan är vi nöjda för att sätta ett nytt banrekord och schysst racing.

 

Nu laddar vi inför RMC i Lidköping som är en dubbeltävling. Det ska bli kul!

 

Hälsningar,Harisracing

 

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Svensk Mästare 2014

2014-08-04

 

SM är den roligaste tävlingen på året och den tävling som jag sett fram emot hela året! Vi kom fram till Alvik Ring på söndagen för att sedan resa upp tältet och göra oss i ordning för den tuffa och efterlängtande veckan.

På måndagen var träningen inställd så i väntan på tisdagen cyklade jag och mina kompisar till stan för att ha lite kul! Sedan på tisdagen var det äntligen dags för SM veckan att kicka igång. Vi hade åtta träningspass framför oss och det fanns ingen tid att förlora. Varje pass gick bra och jag insåg ganska fort att jag hade farten som krävdes för att göra upp om SM titeln.

 

På onsdagen var det dags för den officiella träningen, då vi bara hade tre träningspass framför oss. Jag kände mig ganska säker så jag var inte nervös. Jag var jag top 3 hela tiden så det var ingen oro inför tidskörningen.

 

På torsdagen var det två träningspass i början på dagen som stod på schemat och sedan skulle dagen avslutas med en tidskörning. På de två träningarna var jag ännu gång i toppen, vilket vi var nöjda med. Men på tidskörningen så gick inte motorn som det skulle, dock räckte min varvtid ändå till första plats samt ett nytt banrekord!

 

Under fredagen var det dags för de två kvalheaten. Dagen började med en blöt bana på warmupen och det gick inte riktigt som vi hade tänkt oss. Jag hann inte ens kör klart ett varv när en bricka i kopplingstrumman gick sönder, men det var ändå bättre att den gick sönder under träning än på tävling. När det väl var dags för kvalheat 1 hade banan hunnit bli torr. Starten gick bra fram tills andra kurvan då jag blev påkörd bakifrån, men lyckades hålla mig kvar på banan utan att förlora någon placering. Men om det inte var nog med att jag blev påkörd i andra kurvan, så blev jag även påkörd hårdare och hårdare i kurva tre och fyra, vilket tillslut resulterade i att jag tappade min första plats till sjunde plats. Efter nio varv kom jag tillslut i mål som fyra, men efter lite om och men så hade tvåan fått 10 sekunders bestraffning och trean hade blivit diskvalificerad så kom jag tvåa.

 

Under Kvalheat 2 gick det bättre. Starten var schysst och rättvis denna gång och jag lyckades behålla min första plats hela vägen in i mål. Dagens resultat ledde till att jag skulle få starta etta i förfinalen som skulle köras på lördagen innan finalen.

 

Sedan hade Äntligen lördagen kommit och det var dags för de två resterande heaten; förfinal och final. Istället för att köra nio varv, som i kvalheaten, skulle man nu köra 17 varv i förfinalen och 19 varv i finalen. Förfinalen gick som på räls. Karten fungerade som den skulle och jag vann förfinalen. Fyra timmer senare var det dags för den efterlängtad finalen. Hela denna vecka hade jag och pappa kämpat för att komma till finalen och nu var vi här. Jag startade etta än en gång och WOW vilket race. Utan några problem var jag efter 19 varv den första att köra förbi mållinjen som vinnare av SM 2014 i min nuvarande klass Junior 125. Jag kom i mål ca 6 sekunder före tvåan och vilken skön känsla det var!

 

Jag skulle sammanfatta detta som en helt underbar vecka i Umeå och jag vill tacka för allt stöd jag har fått och jag vill tacka mina sponsorer som har hjälpt mig att kunna köra årets säsong.

 

Stort tack till ÅF, Hyrgokart på sviestad i linköping, FJ's reparationsteknik AB och ERP. Jag vill också tacka för alla gratulationer! Nu laddar jag och pappa inför nästkommande tävling som är MKR 6 i Borlänge!

 

 

Hälsningar,Harisracing

 

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Första plats i Södertälje

2014-06-17

 

Nu hade äntligen den efterlängtade tävlingen kommit. Det var dags för MKR 4 i Södertälje som också är min favorit bana.

 

Dagen började med kyla, dåligt fäste och dåliga däck, men jag kundeändå placera mig i top 3 under alla träningspass. Jag blev lite besviken på mig själv, då jag kände att det inte gick att åka fortare, men efter tidskörningen visade det sig att det var däcken som var för gamla.

På tidskörningen hade jag ett bra tillfälle att få till ett bra varv, vilket jag då fick. Efter mitt snabbaste varv gick batteriet till motorn sönder och jag kunde därmed inte fortsätta tidskörningen, dock så räckte mitt snabbaste varv till att vinna tidskörningen och starta etta i kvalet.

 

I båda kvalheaten startade jag etta och båda kvalheaten gick som på räls. Allting stämde perfekt och jag vann båda heaten, vilket gav mig en första startposition i finalen. Det var nu allt gällde. Jag kände mig ganska säker, eftersom att jag hade varit snabbast sedan tidskörningen. Starten gick bra i finalen och direkt under andra varvet började konkurrenterna bakom fightas, vilket gav mig möjligheten att dra ifrån och få en lucka. Luckan blev tillslut 5.4 sekunder, som jag höll hela vägen in till mål.

 

Jag är otroligt nöjd med detta resultat och det känns bra att vara tillbaka längst uppe på pallen. Nu laddar jag och pappa om batterierna inför RMC 2 och RMC 3 som körs på Lördag och Söndag i Helsingborg.

 

 

 

 

 

Hälsningar,Harisracing

 

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Tuff andra plats i mkr 3

2014-05-19

 

MKR 3 Linköping

Dags för ännu en tävling. Denna gång på hemmabanan, vilket både var positivt och negativt. Det positiva var att jag är van vid denna bana, men dock så sattes jag under press, eftersom folk förvändande sig att jag borde leverera.

 

Dagen inleddes som vanligt med träning. Vi fick tre stycken träningspass på oss att få ihop allting inför loppet, men för min del gick de inte alls bra. Vi visste inte riktigt varför jag inte hängde med förarna i täten, men nu i efterhand kan vi konstatera att det var däcken som strulade. Detta insåg vi då vi bytte däck inför tidskörningen, som gick hyffsat bra, förutom det faktum att jag inte kunde få ihop några snabba tider under de sista varven, då jag hade mycket trafik framför mig. Det är oftast under de sista varven som jag sätter mina snabbaste tider, men oturligt nog hade jag inte möjlighet till att göra det denna gång. Men jag hade i alla fall andra snabbaste tiden.

 

Sedan var det dags för kvalen. Under första kvalet startade jag 2:a och fick en bra start. Jag hittade en lucka och skulle precis köra om 1:an, men jag blev utputtad och resten av kvalet fick jag jaga efter första platsen, men lyckades inte, så jag slutade på en andra placering. Sedan under andra kvalet fick jag starta på första plats, vann med ganska stor marginal och satte nytt banrekord – 0,4 sekunder snabbare än föraren som var näst snabbast.

 

Slutligen var det dags för final där jag fick starta 2:a. Jag var verkligen peppad på att få ta hem segern. Jag kom ut tre efter första kurvan, men tog snabbt tillbaka andra platsen. Sedan skulle jag köra ikapp 1:an, vilket gick ganska snabbt och jag lyckades köra om honom under tredje varvet i första kurvan, men vi kom jämsides ut ur kurvan. Jag låg på innern och blev sedan utputtade i gräset, men lyckades komma tillbaka på banan direkt och kunde fullfölja min omkröning i kurva två, men sedan i kurva tre så fick jag en hård smäll i sidan, vilket resulterade i att jag tappade tre platser. Efter tre varv hade jag lyckats ta tillbaka andra platsen. Under resten av finalen fick jag jaga efter 1:an och lyckades få några bra chanser, men jag hade en bromsskiva som låg emot, vilket gjorde så att den överhettade så jag körde i princip utan någon broms de ca. sju sista varven. Detta ledde till att jag inte hade någon chans att ta in på 1:an och kom alltså på en andra plats.

 

Efter finalen lämnade vi in en protest till domaren, eftersom det var väldigt oschysst kört av föraren som knuffade ut mig. Protesten gick dock inte igenom, men föraren fick ändå en varning. Sammanfattningsvis så är jag ändå nöjd med att jag kom 2:a, jag är också nöjd att jag verkligen hade farten och att jag var ca. 0,4 sekunder snabbare den näst snabbaste. Att sätta banrekord på sin hemmabana är ju inte det värsta priset man kan få ;)

 

Nästa tävling (15/6) är det dags för nästa MKR deltävling i Södertälje, vilket är min favorit bana, så jag ser väldigt mycket fram emot detta.

 

 

 

 

 

Hälsningar,Harisracing

 

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

 

RMC 1 och MKR 2

2014-05-19

 

RMC 1 Jönköping och MKR 2 Rasbo

I torsdags åkte jag och pappa ner till Jönköping för att få chansen att träna lite på banan inför lördagens race. På fredag blev det alltså heldagsträning. Det gick bra och jag var snabbast.

 

Nästa dag var det dags för race. Först på schemat var det träning som vanligt. Båda träningarna flöt på bra och allting gick som planerat. Sedan var det dags för tidskörning och precis som på träningen var jag även snabbast här. Kort därefter ställde vi upp för kvalen. Allting gick som tänkt och jag vann båda heaten. Detta innebar att jag fick första startpositionen i förfinalen, som jag vann även den. Slutligen var det finaldags och precis som tidigare under dagen gick allt som vi hade hoppats. Detta var min fjärde seger hittills.

Allting flöt på snabbt, då vi bara var tre stycken klasser som tävlade. Det var bra att vi kunde avsluta racet runt 15.00 eftersom pappa och jag var tvungna att hinna åka upp till Rasbo för nästa race. Så efter prisutdelningen åkte vi tillbaka hem till Linköping för att duscha och få i oss lite mat för att sedan hoppa in i bilen igen och fortsätta vår race weekend.

 

På söndag var det alltså MKR 2 som stod på schemat. Dagen började bra med fint väder och träning, men under andra träningen kraschade jag. Bromsskivan och bromsnaven gick sönder, så pappa fick leta efter någon som kunde låna ut sina reservdelar och turligt nog fick vi låna Isabell Anderbergs, vilket vi verkligen uppskattar. Nästa träning var viktig för att jag fick chansen att verkligen testa och se till så att bromsen funka som den skulle. Sedan var det dags för tidskörning och kval. Jag var snabbast under tidskörningen och lyckades även vinna båda heaten. Men sedan hände det som absolut inte fick hända. Efter kvalen var det finalsdags. Allt började bra och jag var i ledningen. Men sedan efter sex körda varv krängdes höger bakdäck och jag var tyvärr tvungen att bryta racet. Jobbigt läge, men det finns inte så mycket man kan gör åt det utan vi får helt enkelt bara ta med oss allt det positiva som jag lyckades prestera under dagen och gå vidare.

 

Bortsett från det som hände i finalen under söndagen så är jag och pappa väldigt nöjda med hela helgen och hoppas på att nästa tävling - MKR 3 – går vår väg. Tävlingen körs är på hemmaplan och där hoppas jag på att ta revansch.

 

 

 

 

 

Hälsningar,Harisracing

 

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Enköping MKR 1

2014-05-06

 

Mycket bra start på MKR-serien!

 

På lördagsmorgonen åkte jag och pappa till Enköping. Vi åkte tidigt för att hinna se finalerna för de klasser som körde under dagen. En av förarna som tävlade var lillebror till F1 föraren Marcus Ericsson som kom till tävlingen för att supporta brorsan. Det var kul att äntligen få träffa en F1 förare.

 

Söndagen började med tre stycken träningspass, där jag var snabbast under de två första. Inför tidskörningen satte vi på ett nytt set däck, vilket hjälpte då jag var snabbast med 3 tiondelar. Precis innan kvalet så bestämde sig vädret för att spela oss ett litet spratt: helt plötsligt började det snöa samtidigt som solen sken. Turligt nog så påverkade denna väderomväxling inte.

 

När kvalen drog igång kände jag mig bekväm med inställningarna och banan, vilket bidrog till att jag vann båda kvalen. Kvalresultatet gav mig en extra kick och jag körde finalen utan några incidenter. Allting gick som planerat och jag tog min tredje seger för säsongen.

3 av 3 tävlingar vunna och jag är otroligt glad över min och pappas prestation. Nästa helg tar vi en paus från tävlandet eftersom att pappa behöver vila ryggen och sedan laddar vi om batterierna inför RMC seriens premiär den 17 maj och dagen efter bär det av till Rasbo för den andra MKR deltävlingen. Helgen kommer bli fullspäckad, men jag ser framemot den.

 

Hälsningar,Harisracing

 

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Chicken Race 2014

2014-04-28

 

Ännu en lyckad helg.

I fredags åkte jag och pappa till Uppsala för att köra det årliga ”Chicken race”. Jag hade inte så höga förväntningar, då jag inte hade kört på denna bana sedan förra säsongen och det är alltid svårt att prestera bra när man inte har fått chansen att träna på banan. Dessutom gick det inte alls bra för mig på denna bana förra året.

 

Lördagen började med träning. Vi fick tre träningspass på oss att försöka göra oss bekanta med banan. Det gick förvånansvärt bra.

 

Sedan var det dags för tidskörning där jag var snabbast med en halv sekund. Detta innebar att jag fick starta 1:a på första heatet, men dock så tappade jag min första plats i starten och kunde inte ta tillbaka den. Jag slutade alltså på en andra placering. Under andra kvalheatet fick jag starta 1:a igen, men denna gång fick jag till en bra start och lyckades hålla min placering genom hela heatet.

 

Slutligen var det finalsdags. Resultatet från heaten ledde till att jag fick starta på första plats och precis som i det andra heatet så lyckades jag hålla i placering och kunde tillslut köra hem segern.

 

Detta var en väldigt rolig helg med underbart väder, sällskap och framgång.

Nästa helg åker vi iväg till Enköping för säsongen första MKR race. Det ser jag mycket fram emot.

 

 

Hälsningar,Harisracing

 

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

Klippan cup 2014

2014-04-15

 

Oh vilken helg! Kunde inte drömma om en bättra start på go-kart säsongen.

Första racet för säsong är nu avklarat och som varje år inleds säsongen men Klippan Cup.

Pappa och jag åkte ner till Klippan på torsdagseftermiddagen. Vädret var fint, så när vi var framme packad vi upp och hann med att träna lite. Detta var första gången i år som jag fick köra på en annan bana. Äntligen.

 

På fredagens schema var det heldagsträning som gällde. Under förmiddagen regnade det så bana var blöt. Men det var egentligen ganska bra, eftersom jag fick chansen att testköra på regn och så fick vi dessutom möjlighet att prova olika regninställningar för att se till att allting funkade som det skulle. Senare på eftermiddagen hade det slutat regna, så vi fick även chansen att träna nära banan var torr. Allting gick bra och efter dagens träning kände jag mig peppad inför söndagens race.

 

På lördagen hade jag ledigt och kunde koppla av och mentalt förbereda mig inför racet. Jag umgicks med mina kompisar och kollade på när andra klasser körde sina race.

 

På söndagsmorgonen var banan blöt. Först på schemat var det träning som gällde. Första passet var inte riktigt vad jag hade hoppat på, men när det var dags för andra träningstillfället så hade banan hunnit torka och jag var då snabbast, vilket jag också var senare under tidskörningen, där jag var 0,5 sekunder snabbare än 2:an. Sedan var det dags för kvalen: Jag vann båda kvalen med marginal – 9,3 respektive 7,0 sekunder.

Slutligen var det dags för final. I starten tappade jag första placeringen, men tog tillbaka den kort därefter. Sedan pushade jag genom hela racet för att dra ifrån så mycket som möjligt. När jag till sist körde in i mål hade jag kört ifrån 7,3 sekunder.

 

Jag och pappa är väldigt nöjda med helgens prestation. Det kunde inte gått bättre än så här. Nu ser vi fram emot en fullspäckad helg om en vecka, då vi åker upp till Rasbo inför det årliga Chicken Race.

 

 

Hälsningar,Harisracing

 

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

Träning på sviestad idag!

2014-03-23

 

Idag åkte jag och pappa ut till banan för att börja årets säsong. SBF har lanserat en ny klass för i år som heter junior 125 och kommer köras med oplomberade rotax max junior motorer samt LeCont däck. Det sägs att LeCont däcken är ca. 1 sekund snabbare än mojo däcken så det blir kul med lite nytt tycker jag.

 

Under dagen så provade jag på de nya LeCont däcken för att få en känsla av hur det är att köra med dem. Det gick bra under träningen och det var kul att få köra igen.

 

Näst kommande tävling kommer vara Klippan cup, vilket jag ser fram emot väldigt mycket. Jag kommer precis som förra året ha nr 17 som startnummer.

 

Hälsningar, Harisracing!

 

 

RMC, Kristianstad 2012

2012-05-25

 

Då var det dags för race igen - RMC. VI åkte ner till Kristianstad på torsdagen, sedan spenderade vi fredagen till att träna. RMC är en serie som är uppdelad i åtta deltävlingar, och den första deltävlingen kördes på lördagen och den andra på söndagen. I denna serie kommer det förare från fler olika länder i Europa - Estland, Finland, Norge och Danmark - samt förare som tävlar i Rotax Euro Challange, fast de kommer från Sverige, dvs. att det är en hög konkurans.

 

Under träningen på fredagen gick allting ganska bra. Sedan på lördagen var det race-dags, men racet gick inte riktigt som vi hade hoppats. Dagen började bra, och under det första heatet kom jag på en åttonde plats, vilket vi var nöjda med. Men under heat 2 blev jag utkörd från banan, vilket resulterade i en sista platsering. Under förfinalen blev jag utkörd från banan ingen, fast denna gång under andra omständigheter och chassit sprack, men det lade vi inte märket till förens efter finalen, och då fick vi svetsa ihop den, men chassit kommer aldrig kunna bli lika bra igen. Jag avslutade finalen på en 15:de plats.

 

Race 2 - söndag - gick mycket bättre än racet dagen innan, även om dagen inte började så bra. Under tidskörningnen var jag på en 19:de plats, vilket vi anser är dåligt. Men sedan vände oturen, då vi insåg att chassit var snett, och då fick vi rätta till det tills att den blev rak, och resten av racet gick genast mycket bättre. Under heat 1 tog jag sex placeringar och avslutade detta heat på en 13:de plats. Under heat 2 kom jag nia, vilket innebar en start på 13:de rutan under förfinalen, och avslutade på en nionde plats. Sedan under finalen så tappade jag tre platseringar vid starten. Efter ungefär två varv blev jag utkörd så jag fick gena genom en kurva. Allt som allt, slutade jag på en nionde plats.

 

Helgen i sig var helt okej, vi hade några missöden med oss på vägen, men vi klarade oss genom de ganska bra ändå. Vi hade farten med oss i alla fall och under söndags finalen hade jag femte snabbaste tid.

 

Nu taggar vi inför nästa race, som blir Katrineholm MKR 3, vilket vi ser fram emot.

 

Hälsningar, Harisracing