Nyheter

 

Första KZ seger i Uddevalla!

2017-07-18

 

Äntligen var den kommen! Min första seger i Kz2!

 

SKCC 4 i Uddevalla var en tävling utan höga förväntningar då jag aldrig tidigare har kört på Uddevalla banan. Tidigt på dagen märkte jag att vi inte riktigt hade den farten vi var ute efter och att det skulle bli en lång och tuff dag.

 

Jag kvalade in mig på en 4e plats inför båda heaten där jag tillslut lyckades köra upp mig till en 3dje startposition inför förfinalen.

 

I förfinalen fick jag en bra start och lyckades bara efter några varv ta över 1a platsen vilket jag sedan höll ända till målet. Av någon konstig anledning fick drygt hela top 5 10 sekunders tidstilläg p.g.a tjuvstart vilket var väldigt konstigt då ingen tjuvstartade men nåväl.

 

Efter mitt tidstillägg startade jag 3a i finalen. Jag lyckades ta mig upp på andra plats i starten och kunde därmed efter 18 varv styra in karten i mål som segrare!

 

Äntligen var den kommen! Det kändes otroligt skönt att få korsa mållinjen som segrare och det är otroligt kul att se att all det hårda jobbet o slitet vi har lagt ner visar resultat!

 

Nu tar vi semesterpaus då nästa tävling går i Augusti och det är inget mindre än Cambio Cup i Lidköping!

 

 

Hälsningar,Harisracing

 

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

 

CambioCup i Jönköping

2017-06-11

 

Idag fick jag och pappa åka hem från dagens Cambio Cup deltävling i Jönköping med ett stort leende på läpparna! Med Sverigest hårdaste konkurrens iår lyckades vi kvala oss in på en stabil 4:e plats inför finalen efter en dag full med både blött och torrt underlag. Efter en lyckad start i finalen kom jag upp på en 2:a plats som jag sedan kunde hålla ända fram till mållinjen.

 

En otroligt rolig och lärorik helg är både jag och pappa överens om att det har varit och nu blickar vi framåt till nästa vecka där SKCC 4 i Uddevalla går av stapeln.

 

 

Hälsningar,Harisracing

 

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Karting Spring Cup

2017-05-16

 

Då var den kommen, min första pallplats i min nya klass kz2!

 

Karting Spring Cup i Göteborg bjöd på både vått och torrt underlag där vi visade att vi var starka under både förutsättningarna. På tidskörningen fick jag andra snabaste tid vilket jag var mer än nöjd med då det var första gången jag körde kz i regn.

 

Finalen kördes med slicks där jag startade från ruta 3. Vi visade god fart och hängde med i toppen hela racet och efter halva finalen hade körts tog jag över andra platsen vilket jag sedan höll ända fram till målsnöret.

 

Allt som allt så är både jag och pappa mer än nöjda med helgens prestationer då vi var konkurrenskraftiga mot andra väldigt rutinerade förare. Sjukt kul att se att allt det hårda jobbet pappa och jag har lagt ner börjar äntligen visa resultat. Även om man har motgångar flera tävlingar irad ska man aldrig ge upp!

 

Nu är jag mer taggad än någonsin på nästa tävling

 

 

Hälsningar,Harisracing

 

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Nytt år Nya Möjligheter!

2017-01-26

 

2017 är här och jag är mer taggad än någonsin inför denna säsong. Vi har lite nyheter inför året såsom en ny racebuss men även lite annat smått och gott som kommer att presenteras lite senare under året.

 

Tanken för iår är att forsätta köra kz2 efter förra årets lyckade säsong. Jag fortsätter även med samma chassie märke (TonyKart) och därmed sammarbete med Ward Racing precis som innan. Tanken är även att köra hela cambio cup serien iår och även delta i lite större tävlingar såsom Prins Carl-Philips Racing Pokal som alltid är en höjdare på året.

 

Somsagt så har vi även införskattat oss en ny racebuss som vi ska bygga om så att den passar våra behov. Mer om bussen såsom bilder etc, kommer att publiceras här på sidan under den nya fliken ''Racebuss''.

 

Bring it on!

 

Hälsningar,Harisracing

 

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

 

I år kör jag med växelspak!

2016-02-20

 

Torsdagen den 17/3 åkte jag och pappa ner till Ward i Gislaved för att hämta våra nya grejer som vi ska köra med den kommande säsongen. Vi beslutade efter många om och men att vi skaffar kart med växelspak, då pratar jag alltså om inget mindre än en KZ2. KZ2 är gokartens ''kungaklass'' där man kör med motorer på 125cc och en sequential växellåda med 6-växlar. Farten och accelerationen är enorm då man kan uppnå farter som 150km/h. Detta innebär att den fysiska sidan av mig måste vara i bra form, därför har jag tränat i gym hela vintern för att komma i form.

 

Under två långa kvällar i garaget fick jag och pappa tillslut ihop grejerna så vi kunde åka ut till Svieastad för lite tester under Lördagen och Söndagen. Att köra KZ var sjukt roligt men svårt i början. Efter några träningspass känns det som att jag har blivit varm i kläderna men det finns mycket att jobba på när det gäller körningen. Jag tror att det kommer bli ett otroligt roligt och lärorikt år och jag ser framemot det sjukt mycket!

 

Nästa tävling går i klippan den 10/4 så det finns ingen tid att förlora! Jag är otroligt taggad!

 

Hälsningar,Harisracing

 

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Legends cars test!

2015-09-08

 

I helgen skulle det köras en deltävling av serien legends cup här hemma i Linköping och så klart måste vi va på plats och titta på. Legends cup är en serie som körs av legends bilar . Bilen är en racingbil som väger 600kg och har en motor på 1250 cc vilket genererar ca. 150 hk vid hjulen. Karossen är en gammal ford hotrod kaross vilket ger bilen en lite agressivare look. Motorn är en yamaha motorcykels motor med en sequentiel växellåda. Allt detta ger oss en racingbil med bra effekt och mycket racing.

 

Det sades någonting om att man fick provköra legends bilarna efter tävlingen, så det var inget snack om att förar utrustningen skulle med. Vi kom överens med en kille om att få låna hans bil i ett pass och få känna lite på grejerna vilket var en riktigt rolig upplevelse. Det kändes verkligen hur mycket effekt den motorcykels motorn gav ut och det var riktigt roligt. Eftersom att det var blött underlag, fick jag ingen riktig känsla för hur bilen verkligen var, fast det var ändå en väldigt rolig bil att köra i regnet.

 

 

 

 

 

Hälsningar,Harisracing

 

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Vinst i Kristianstad!

2015-06-08

 

Efter många motgångar med formelbilen, då motorn gått sönder och då man ändrat åldersgräns till klassen, så fick jag och pappa inse att det inte blir någonting av formel bils körningen i år. För att vi ska kunna göra något annat i år, har vi med hjälp av goda vänner lyckats få ihop en rotax junior. Vi går alltså tillbaks till gokarten i år. Eftersom att vi är så sent ute, blir det inget seriöst d.v.s. att vi kommer ej köra någon hel serie. Vi kommer dock satsa på att köra SM i Junior 125.

 

På torsdagen åkte jag och pappa ner till Kristianstad för att köra den kommande tävlingen som var en RMC deltävling. Förhoppningarna var låga, mycket på grund av att vi inte kör RMC serien och att vi vill helt enkelt bara vill ha kul. Kul hade vi förstås, vi tillbringade torsdag, fredag och lördag nere i varma och blåsiga Kristianstad.

 

På torsdagen och fredagen var det två träningsdagar och tävlingen skulle köras under lördagen. Vi märkte väldigt fort att farten fanns kvar från förra året vilket var väldigt roligt. Jag hade trotsallt inte kört något mycket alls innan denna helg. Vi hade samt besök från Estland och Finland då förare som är topp 10 i världen skulle köra. Detta tyckte både jag och pappa skulle bli roligt och intressant att se hur snabba de var.

 

Under lördagen var det väldigt varmt. Jag skulle nästan säga att det var runt 25 grader. Väderprognosen sa att det var runt 30% chans för regn så det fanns möjligheter för ett ''wet race''. Så blev det nästan. Precis innan tidskörningen kom det en ordentlig regnskur som gjorde banan blöt, och det slutade med en blöt tidskörningen där jag fick andra snabbaste varv. Detta resulterade i att jag fick starta på en andra plats i de båda heaten.

 

Banan hade torkat upp tills heaten så nu var det på med slicks däcken igen. I första heatet så tappade jag ner till tredje plats i starten men tog tillbaka andra platsen i första varvet. Jag kunde sedan ta över ledningen och köra hem segern. Liknande var det i heat 2 då jag tog över ledningen i första varvet och kunde sedan avsluta heatet med en vinst.

 

I förfinalen startade jag på första plats. Starten gick bra och jag kunde hålla ledningen i alla 13 varv som skulle köras. Jag vann förfinalen vilket gav mig en första startplats i finalen. Det var väldigt roligt att köra när det gick så bra.

 

I finalen tog jag starten väldigt bra och kunde behålla ledningen. Inför mig hade jag 16 långa varv då vad som helst kunde hända. Bakom mig kände jag pressen från finnen som är en väldigt erfaren förare. Han låg ca. en tiondel efter mig hela tävlingen. Under varv 10 så försökte han att köra om mig, men jag tog snabbt tillbaka första platsen och kunde sedan köra hem vinsten. Jag satte även snabbaste varv i finalen.

 

Jag tyckte att denna helg var en otroligt grym och rolig helg. Det var roligt att få möta en annan konkurens än vad man är van vid. Denna helg slutade på allra bästa sätt med en vinst.

 

Nu laddar vi inför SM som går om 3 veckor i Helsingborg.

 

Hälsningar,Harisracing

 

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Jag välkommnar en ny samarbetspartner inför 2015

2015-03-01

 

Idag har jag tagit min formelbils licens på Mantorppark. Dagen började med lite teori och sedan var det dags att spänna fast säkrehetsbälterna för att köra ut på banan. Det var en väldigt härlig upplevelse att få köra min Formel Ford för första gången. Jag tycker att det var grymt kul och jag ser framemot de framkommande testerna.

 

Hälsningar,Harisracing

 

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag välkommnar en ny samarbetspartner inför 2015

2015-03-01

 

Jag välkommnar PlatinumCars som samarbetspartner i den ankommande säsongen, som kommer bli mitt första år i formel bil. PlatinumCars är en av Sveriges största och ledande leverantörer av exklusiva bilar. Året 2015 kommer bli ett väldigt spännande år, och jag ser framemot att samarbeta med PlatinumCars. Klicka här för att komma till Platinumcars.se.

 

Hälsningar,Harisracing

 

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

Ny hjälm inför 2015

2015-03-01

 

Äntligen har jag nu lackat min hjälm efter att ha kört med olackad hjälm hela min karriär. Jag har valt att lacka min hjälm hos Aerografik och är grymt nöjd med slutresultatet.

Klicka här för att se bilder på min hjälm som jag ska köra med iår.

 

 

Hälsningar,Harisracing

 

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Bilsportsgalan 2014

2015-02-08

 

Den 24 januari var jag på Stockholm Lifestyle Motor Liveshow för att ta emot pris för SM vinsten. Det var roligt med många folk på plats och jag fick träffa Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist som var väldigt roligt.

På kvällen var jag på den årliga Bilsports galan vilket var väldigt trevligt.

 

 

Hälsningar,Harisracing

 

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

 

2014, en lyckad säsong

2014-11-12

 

Säsongen 2014 är nu slut. Här kommer en snabb sammanfattning av säsongen: 11 segrar, 22 heatvinster, 13 pole positions, 11 banrekord och 15 snabbaste varv. Jag är såklart väldigt nöjd med mina reultat i år, och jag är mest nöjd med SM vinsten samt MKR-serie vinsten.

 

Den stora frågan är: Vad händer nästa år? Svaret på denna fråga är, att kartingkarriären är slut. Jag och pappa har tagit beslutet att gå upp en nivå och börja köra Formel Ford. Formel Ford är en Formelbil klass, där man lär sig mycket kring racing och får möjlighet att tävla en hel del, så vi kommer att få ut mycket av det. Den bilen som jag ska köra är en Royale RP21:a och själva bilen i sig är väldigt speciell. Bilen designades av Rory Byrne, som är en väldigt framgångsrik designer efter alla sina år i Ferraris F1 team.

 

Jag ska tävla för Team Ek Motorsport i år, som är ett framgånsrikt team inom denna typ av motorsport. För mer information om teamet, besök deras hemsida, klicka här.

 

Jag ser såklart fram emot detta och för att det ska kunna bli ett så bra första år som möjligt, så ska jag som vanligt gymträna under hela vintern och förbereda mig fysiskt.

 

2015 kommer bli oerhört kul!

 

 

Hälsningar,Harisracing

 

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

 

MKR 8, En pirrig helg

2014-09-20

 

MKR final och ja, vad ska man säga än en helt sjuk helg!

 

Dagen började med snabbast tid under träningen och sedan gick allt som det skulle. Jag kom fyra i tidskörningen, men eftersom vi var uppdelade i två grupper, gav det mig en tredje startposition i båda kvalheaten.

 

Innan första kvalheatet märkte vi att oljan från motorn började blandas med kylarvattnet, vilket aldrig kan vara bra. Det visade sig, att vi var tvungna att byta olja efter varje pass samt byta kylarvatten. Första kvalheatet kändes bra, allt satt på plats och jag vann heatet med en lucka som kändes ganska säker. I andra kvalheatet starta jag än en gång trea och det gick inte lika bra, men jag var ändå nöjd med slutresultatet, som blev en fjärde plats.

 

Efter att ha kommit etta och fyra i kvalheaten fick jag i finalen starta trea igen, vilket var en riktigt bra startposition. Det var 19 varv som skulle köras och jag hade redan på tredje varvet tagit över ledningen och fortsatt att dra ifrån tills sista varvet. Jag vann MKR deltävlingen och när jag kom in i depån insåg jag också att jag hade vunnit hela MKR serien! Detta var ett av mina mål som jag hade i början av säsongen och jag är otroligt nöjd med detta.

 

Nu är det en sista tävling kvar och kan det kanske vara min sista i kartingkarriären?

 

 

 

Hälsningar,Harisracing

 

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------Försvarade titeln i GSP!

2014-09-09

 

Nu var det dags att försvara titeln efter förra årets Göteborg stora pris. Göteborg är en av mina favorit banor så jag såg fram emot att bara få köra, för att det är en otroligt rolig bana.

Jag och pappa var nere i Göteborg redan på fredagsmorgon och då var det dags för träning inför lördagens tävling. Träningen gick väldigt bra och jag var väldigt nöjd.

 

På lördagen så visade väderprognosen att det skulle vara soligt och inget regn under hela dagen. Kan ju säga att prgnosen inte riktigt stämde överens med hur det faktiskt var. Första träning körde vi på blöt asfalt och det gick bra. Jag inledde dagen med snabbaste tid. Banan hann torka upp till träning 2 och då körde vi med torrdäck igen. Jag var andra snabbast den träningen, vilket jag var nöjd med.

Innan tidskörningen kom en regnskur, vilket gjorde banan blöt och alla vid griden hade regndäck monterade på karten. Helt plötsligt blev det soligt och banan torkade förvårnansvärt snabbt. Det slutade med att tidskörningen kördes med torrdäck och det gick som det skulle gå. Jag vann tidskörningen med 1.5 tiondelar.

 

Under resten av dagen gick det precis som det skulle. Efter att jag fick några puttar i starten vann jag både heaten och startade alltså etta i finalen. Det var under finalen som allt skulle avgöras; skulle jag vinna och försvara min titel eller skulle jag sumpa det? 16 varv skulle köras och det kändes så otroligt bra att köra. Jag vann finalen med ca 4 sekunder, vilket jag är grymt nöjd med. Jag satte även ett nytt banrekord.

 

Helgen var väldigt bra med roligt sällskap under hela helgen. Jag och pappa vill dedikera den här vinsten till ward racing som har hjälpt mig under min gokart karriär.

 

Nu laddar vi inför karriärens näst sista tävling, MKR finalen i Järfälla.

 

 

Hälsningar,Harisracing

 

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------RMC i Kalmar

2014-09-02

 

Nu var det dags för rmc i Kalmar och som på alla rmc tävlingar är det alltid träning på torsdag och fredag. Vi kom till banan på torsdag kväll och tränade. Det gick bra från första början och så gjorde det på fredagen också.

 

Jag var väldigt taggad inför tävlingen eftersom att jag var tvungen att vinna åtminstone en av de här två deltävlingarna för att kunna köra hem titeln i rmcn.

På de två första träningarna gick det bra. Det hade regnat under natten så banan var blöt men den torkade tills tidskörningen. Tidskörningen gick som planerat och jag var snabbast vilket som vanligt ger mig första startposition i kvalheaten.

 

Nu var det dags för kvalheat ett. Jag tappade starten och blev omkörd av två andra förare fast jag tog snabbt tillbaka en plats och nu var det kamp om första platsen. När jag tillslut skulle köra om ettan så gick jag på innern i kurvan och jag märker att föraren håller kvar på yttern och fortsätter att svänga in tills att han fastnar med sitt framhjul mellan min framspoiler. Detta gjorde så att jag tappade till femte plats fast jag kom tillslut i mål som fyra.

 

I kval två så gick det bättre. Jag tog starten och det var därmed inga problem för resten av heatet. Jag vann det kvalet ca 3 sekunder. En första plats och en fjärdeplats gav mig pole position i förfinalen.

 

Förfinalen var mycket tuffare än de andra kvalen. Nu fick jag kämpa för att behålla min plats. Efter mycket kamp och schysst racing vann jag förfinalen vilket är väldigt bra eftersom att resultaten i förfinalen får man poäng för och jag får samt starta etta än en gång i finalen.

 

Nu var det äntligendags för final och den gick inte som väntat. I första kurvan körde samma förare som vanligt på mig vilket nästan var lite väntat. Denna förare kör bara på mig och ingen annan och detta var inte första gången han förstör mina race. Efter att jag har blivit påkörd i första kurvan tappade jag ner till sista plats alltså 25:e plats och då fick jag bara börja och köra upp mig. Efter att ha kört om 19 förare på 13 varv kom jag tillslut på en 6:e plats.

 

Jag är väldigt besviken att alltid samma person ska förstöra mina race och det som förut var roligt är längre inte roligt alls.

 

Nu hoppar vi över några tävlingar och vilar lite innan sista rmcn i linköping. Det ska bli kul och köra!

 

 

Hälsningar,Harisracing

 

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

 

MKR 6 Borlänge

2014-08-13

 

Nu har MKR 6 i Borläge körts och efter mycket press så åker jag och pappa hem lite besvikna men ändå väldigt nöjda.

 

Dagen började med tre träningspass som gick hyfsat bra. Jag låg i toppen i alla träningspass och nu var det dags för tidskörning. Tidskörningen gick bra. Rättare sagt att den kunde inte gått bättre. Jag vann tidskörningen och var 3 tiondelar snabbare än tvåan så jag var inte nervös inför kvalheat 1.

 

I kvalheat 1 var det många som låg och tryckte på varann i starten vilket slutade med att top tre åkte av och hamnade i gräset. Efter en rödflagg blev det omstart vilket gick mycket bättre än förra starten. Jag tog starten och vann Heat 1. Kvalheat 2 var defenitivt lugnare och jag kunde köra hem segern i det heatet också.

 

Till finalen gjorde vi en ändring i förgasaren som resulterades med att jag tappade all fart ur kurvorna. Jag tog starten men efter ca två varv blev jag omkörd och hade inte farten ur kurvorna för att kunna försvara mig själv. När det bara var två varv kvar gick jag till attack på ettan och var om i några kurvor. Sen tog han tillbaka första platsen och jag kunde därmed inte fortsätta att utmana om segern. Jag kom tvåa i mål vilket inte heller är helt fel.

 

I slut ändan är vi nöjda för att sätta ett nytt banrekord och schysst racing.

 

Nu laddar vi inför RMC i Lidköping som är en dubbeltävling. Det ska bli kul!

 

Hälsningar,Harisracing

 

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Svensk Mästare 2014

2014-08-04

 

SM är den roligaste tävlingen på året och den tävling som jag sett fram emot hela året! Vi kom fram till Alvik Ring på söndagen för att sedan resa upp tältet och göra oss i ordning för den tuffa och efterlängtande veckan.

På måndagen var träningen inställd så i väntan på tisdagen cyklade jag och mina kompisar till stan för att ha lite kul! Sedan på tisdagen var det äntligen dags för SM veckan att kicka igång. Vi hade åtta träningspass framför oss och det fanns ingen tid att förlora. Varje pass gick bra och jag insåg ganska fort att jag hade farten som krävdes för att göra upp om SM titeln.

 

På onsdagen var det dags för den officiella träningen, då vi bara hade tre träningspass framför oss. Jag kände mig ganska säker så jag var inte nervös. Jag var jag top 3 hela tiden så det var ingen oro inför tidskörningen.

 

På torsdagen var det två träningspass i början på dagen som stod på schemat och sedan skulle dagen avslutas med en tidskörning. På de två träningarna var jag ännu gång i toppen, vilket vi var nöjda med. Men på tidskörningen så gick inte motorn som det skulle, dock räckte min varvtid ändå till första plats samt ett nytt banrekord!

 

Under fredagen var det dags för de två kvalheaten. Dagen började med en blöt bana på warmupen och det gick inte riktigt som vi hade tänkt oss. Jag hann inte ens kör klart ett varv när en bricka i kopplingstrumman gick sönder, men det var ändå bättre att den gick sönder under träning än på tävling. När det väl var dags för kvalheat 1 hade banan hunnit bli torr. Starten gick bra fram tills andra kurvan då jag blev påkörd bakifrån, men lyckades hålla mig kvar på banan utan att förlora någon placering. Men om det inte var nog med att jag blev påkörd i andra kurvan, så blev jag även påkörd hårdare och hårdare i kurva tre och fyra, vilket tillslut resulterade i att jag tappade min första plats till sjunde plats. Efter nio varv kom jag tillslut i mål som fyra, men efter lite om och men så hade tvåan fått 10 sekunders bestraffning och trean hade blivit diskvalificerad så kom jag tvåa.

 

Under Kvalheat 2 gick det bättre. Starten var schysst och rättvis denna gång och jag lyckades behålla min första plats hela vägen in i mål. Dagens resultat ledde till att jag skulle få starta etta i förfinalen som skulle köras på lördagen innan finalen.

 

Sedan hade Äntligen lördagen kommit och det var dags för de två resterande heaten; förfinal och final. Istället för att köra nio varv, som i kvalheaten, skulle man nu köra 17 varv i förfinalen och 19 varv i finalen. Förfinalen gick som på räls. Karten fungerade som den skulle och jag vann förfinalen. Fyra timmer senare var det dags för den efterlängtad finalen. Hela denna vecka hade jag och pappa kämpat för att komma till finalen och nu var vi här. Jag startade etta än en gång och WOW vilket race. Utan några problem var jag efter 19 varv den första att köra förbi mållinjen som vinnare av SM 2014 i min nuvarande klass Junior 125. Jag kom i mål ca 6 sekunder före tvåan och vilken skön känsla det var!

 

Jag skulle sammanfatta detta som en helt underbar vecka i Umeå och jag vill tacka för allt stöd jag har fått och jag vill tacka mina sponsorer som har hjälpt mig att kunna köra årets säsong.

 

Stort tack till ÅF, Hyrgokart på sviestad i linköping, FJ's reparationsteknik AB och ERP. Jag vill också tacka för alla gratulationer! Nu laddar jag och pappa inför nästkommande tävling som är MKR 6 i Borlänge!

 

 

Hälsningar,Harisracing

 

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Första plats i Södertälje

2014-06-17

 

Nu hade äntligen den efterlängtade tävlingen kommit. Det var dags för MKR 4 i Södertälje som också är min favorit bana.

 

Dagen började med kyla, dåligt fäste och dåliga däck, men jag kundeändå placera mig i top 3 under alla träningspass. Jag blev lite besviken på mig själv, då jag kände att det inte gick att åka fortare, men efter tidskörningen visade det sig att det var däcken som var för gamla.

På tidskörningen hade jag ett bra tillfälle att få till ett bra varv, vilket jag då fick. Efter mitt snabbaste varv gick batteriet till motorn sönder och jag kunde därmed inte fortsätta tidskörningen, dock så räckte mitt snabbaste varv till att vinna tidskörningen och starta etta i kvalet.

 

I båda kvalheaten startade jag etta och båda kvalheaten gick som på räls. Allting stämde perfekt och jag vann båda heaten, vilket gav mig en första startposition i finalen. Det var nu allt gällde. Jag kände mig ganska säker, eftersom att jag hade varit snabbast sedan tidskörningen. Starten gick bra i finalen och direkt under andra varvet började konkurrenterna bakom fightas, vilket gav mig möjligheten att dra ifrån och få en lucka. Luckan blev tillslut 5.4 sekunder, som jag höll hela vägen in till mål.

 

Jag är otroligt nöjd med detta resultat och det känns bra att vara tillbaka längst uppe på pallen. Nu laddar jag och pappa om batterierna inför RMC 2 och RMC 3 som körs på Lördag och Söndag i Helsingborg.

 

 

 

 

 

Hälsningar,Harisracing

 

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Tuff andra plats i mkr 3

2014-05-19

 

MKR 3 Linköping

Dags för ännu en tävling. Denna gång på hemmabanan, vilket både var positivt och negativt. Det positiva var att jag är van vid denna bana, men dock så sattes jag under press, eftersom folk förvändande sig att jag borde leverera.

 

Dagen inleddes som vanligt med träning. Vi fick tre stycken träningspass på oss att få ihop allting inför loppet, men för min del gick de inte alls bra. Vi visste inte riktigt varför jag inte hängde med förarna i täten, men nu i efterhand kan vi konstatera att det var däcken som strulade. Detta insåg vi då vi bytte däck inför tidskörningen, som gick hyffsat bra, förutom det faktum att jag inte kunde få ihop några snabba tider under de sista varven, då jag hade mycket trafik framför mig. Det är oftast under de sista varven som jag sätter mina snabbaste tider, men oturligt nog hade jag inte möjlighet till att göra det denna gång. Men jag hade i alla fall andra snabbaste tiden.

 

Sedan var det dags för kvalen. Under första kvalet startade jag 2:a och fick en bra start. Jag hittade en lucka och skulle precis köra om 1:an, men jag blev utputtad och resten av kvalet fick jag jaga efter första platsen, men lyckades inte, så jag slutade på en andra placering. Sedan under andra kvalet fick jag starta på första plats, vann med ganska stor marginal och satte nytt banrekord – 0,4 sekunder snabbare än föraren som var näst snabbast.

 

Slutligen var det dags för final där jag fick starta 2:a. Jag var verkligen peppad på att få ta hem segern. Jag kom ut tre efter första kurvan, men tog snabbt tillbaka andra platsen. Sedan skulle jag köra ikapp 1:an, vilket gick ganska snabbt och jag lyckades köra om honom under tredje varvet i första kurvan, men vi kom jämsides ut ur kurvan. Jag låg på innern och blev sedan utputtade i gräset, men lyckades komma tillbaka på banan direkt och kunde fullfölja min omkröning i kurva två, men sedan i kurva tre så fick jag en hård smäll i sidan, vilket resulterade i att jag tappade tre platser. Efter tre varv hade jag lyckats ta tillbaka andra platsen. Under resten av finalen fick jag jaga efter 1:an och lyckades få några bra chanser, men jag hade en bromsskiva som låg emot, vilket gjorde så att den överhettade så jag körde i princip utan någon broms de ca. sju sista varven. Detta ledde till att jag inte hade någon chans att ta in på 1:an och kom alltså på en andra plats.

 

Efter finalen lämnade vi in en protest till domaren, eftersom det var väldigt oschysst kört av föraren som knuffade ut mig. Protesten gick dock inte igenom, men föraren fick ändå en varning. Sammanfattningsvis så är jag ändå nöjd med att jag kom 2:a, jag är också nöjd att jag verkligen hade farten och att jag var ca. 0,4 sekunder snabbare den näst snabbaste. Att sätta banrekord på sin hemmabana är ju inte det värsta priset man kan få ;)

 

Nästa tävling (15/6) är det dags för nästa MKR deltävling i Södertälje, vilket är min favorit bana, så jag ser väldigt mycket fram emot detta.

 

 

 

 

 

Hälsningar,Harisracing

 

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

 

RMC 1 och MKR 2

2014-05-19

 

RMC 1 Jönköping och MKR 2 Rasbo

I torsdags åkte jag och pappa ner till Jönköping för att få chansen att träna lite på banan inför lördagens race. På fredag blev det alltså heldagsträning. Det gick bra och jag var snabbast.

 

Nästa dag var det dags för race. Först på schemat var det träning som vanligt. Båda träningarna flöt på bra och allting gick som planerat. Sedan var det dags för tidskörning och precis som på träningen var jag även snabbast här. Kort därefter ställde vi upp för kvalen. Allting gick som tänkt och jag vann båda heaten. Detta innebar att jag fick första startpositionen i förfinalen, som jag vann även den. Slutligen var det finaldags och precis som tidigare under dagen gick allt som vi hade hoppats. Detta var min fjärde seger hittills.

Allting flöt på snabbt, då vi bara var tre stycken klasser som tävlade. Det var bra att vi kunde avsluta racet runt 15.00 eftersom pappa och jag var tvungna att hinna åka upp till Rasbo för nästa race. Så efter prisutdelningen åkte vi tillbaka hem till Linköping för att duscha och få i oss lite mat för att sedan hoppa in i bilen igen och fortsätta vår race weekend.

 

På söndag var det alltså MKR 2 som stod på schemat. Dagen började bra med fint väder och träning, men under andra träningen kraschade jag. Bromsskivan och bromsnaven gick sönder, så pappa fick leta efter någon som kunde låna ut sina reservdelar och turligt nog fick vi låna Isabell Anderbergs, vilket vi verkligen uppskattar. Nästa träning var viktig för att jag fick chansen att verkligen testa och se till så att bromsen funka som den skulle. Sedan var det dags för tidskörning och kval. Jag var snabbast under tidskörningen och lyckades även vinna båda heaten. Men sedan hände det som absolut inte fick hända. Efter kvalen var det finalsdags. Allt började bra och jag var i ledningen. Men sedan efter sex körda varv krängdes höger bakdäck och jag var tyvärr tvungen att bryta racet. Jobbigt läge, men det finns inte så mycket man kan gör åt det utan vi får helt enkelt bara ta med oss allt det positiva som jag lyckades prestera under dagen och gå vidare.

 

Bortsett från det som hände i finalen under söndagen så är jag och pappa väldigt nöjda med hela helgen och hoppas på att nästa tävling - MKR 3 – går vår väg. Tävlingen körs är på hemmaplan och där hoppas jag på att ta revansch.

 

 

 

 

 

Hälsningar,Harisracing

 

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Enköping MKR 1

2014-05-06

 

Mycket bra start på MKR-serien!

 

På lördagsmorgonen åkte jag och pappa till Enköping. Vi åkte tidigt för att hinna se finalerna för de klasser som körde under dagen. En av förarna som tävlade var lillebror till F1 föraren Marcus Ericsson som kom till tävlingen för att supporta brorsan. Det var kul att äntligen få träffa en F1 förare.

 

Söndagen började med tre stycken träningspass, där jag var snabbast under de två första. Inför tidskörningen satte vi på ett nytt set däck, vilket hjälpte då jag var snabbast med 3 tiondelar. Precis innan kvalet så bestämde sig vädret för att spela oss ett litet spratt: helt plötsligt började det snöa samtidigt som solen sken. Turligt nog så påverkade denna väderomväxling inte.

 

När kvalen drog igång kände jag mig bekväm med inställningarna och banan, vilket bidrog till att jag vann båda kvalen. Kvalresultatet gav mig en extra kick och jag körde finalen utan några incidenter. Allting gick som planerat och jag tog min tredje seger för säsongen.

3 av 3 tävlingar vunna och jag är otroligt glad över min och pappas prestation. Nästa helg tar vi en paus från tävlandet eftersom att pappa behöver vila ryggen och sedan laddar vi om batterierna inför RMC seriens premiär den 17 maj och dagen efter bär det av till Rasbo för den andra MKR deltävlingen. Helgen kommer bli fullspäckad, men jag ser framemot den.

 

Hälsningar,Harisracing

 

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Chicken Race 2014

2014-04-28

 

Ännu en lyckad helg.

I fredags åkte jag och pappa till Uppsala för att köra det årliga ”Chicken race”. Jag hade inte så höga förväntningar, då jag inte hade kört på denna bana sedan förra säsongen och det är alltid svårt att prestera bra när man inte har fått chansen att träna på banan. Dessutom gick det inte alls bra för mig på denna bana förra året.

 

Lördagen började med träning. Vi fick tre träningspass på oss att försöka göra oss bekanta med banan. Det gick förvånansvärt bra.

 

Sedan var det dags för tidskörning där jag var snabbast med en halv sekund. Detta innebar att jag fick starta 1:a på första heatet, men dock så tappade jag min första plats i starten och kunde inte ta tillbaka den. Jag slutade alltså på en andra placering. Under andra kvalheatet fick jag starta 1:a igen, men denna gång fick jag till en bra start och lyckades hålla min placering genom hela heatet.

 

Slutligen var det finalsdags. Resultatet från heaten ledde till att jag fick starta på första plats och precis som i det andra heatet så lyckades jag hålla i placering och kunde tillslut köra hem segern.

 

Detta var en väldigt rolig helg med underbart väder, sällskap och framgång.

Nästa helg åker vi iväg till Enköping för säsongen första MKR race. Det ser jag mycket fram emot.

 

 

Hälsningar,Harisracing

 

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

Klippan cup 2014

2014-04-15

 

Oh vilken helg! Kunde inte drömma om en bättra start på go-kart säsongen.

Första racet för säsong är nu avklarat och som varje år inleds säsongen men Klippan Cup.

Pappa och jag åkte ner till Klippan på torsdagseftermiddagen. Vädret var fint, så när vi var framme packad vi upp och hann med att träna lite. Detta var första gången i år som jag fick köra på en annan bana. Äntligen.

 

På fredagens schema var det heldagsträning som gällde. Under förmiddagen regnade det så bana var blöt. Men det var egentligen ganska bra, eftersom jag fick chansen att testköra på regn och så fick vi dessutom möjlighet att prova olika regninställningar för att se till att allting funkade som det skulle. Senare på eftermiddagen hade det slutat regna, så vi fick även chansen att träna nära banan var torr. Allting gick bra och efter dagens träning kände jag mig peppad inför söndagens race.

 

På lördagen hade jag ledigt och kunde koppla av och mentalt förbereda mig inför racet. Jag umgicks med mina kompisar och kollade på när andra klasser körde sina race.

 

På söndagsmorgonen var banan blöt. Först på schemat var det träning som gällde. Första passet var inte riktigt vad jag hade hoppat på, men när det var dags för andra träningstillfället så hade banan hunnit torka och jag var då snabbast, vilket jag också var senare under tidskörningen, där jag var 0,5 sekunder snabbare än 2:an. Sedan var det dags för kvalen: Jag vann båda kvalen med marginal – 9,3 respektive 7,0 sekunder.

Slutligen var det dags för final. I starten tappade jag första placeringen, men tog tillbaka den kort därefter. Sedan pushade jag genom hela racet för att dra ifrån så mycket som möjligt. När jag till sist körde in i mål hade jag kört ifrån 7,3 sekunder.

 

Jag och pappa är väldigt nöjda med helgens prestation. Det kunde inte gått bättre än så här. Nu ser vi fram emot en fullspäckad helg om en vecka, då vi åker upp till Rasbo inför det årliga Chicken Race.

 

 

Hälsningar,Harisracing

 

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

Träning på sviestad idag!

2014-03-23

 

Idag åkte jag och pappa ut till banan för att börja årets säsong. SBF har lanserat en ny klass för i år som heter junior 125 och kommer köras med oplomberade rotax max junior motorer samt LeCont däck. Det sägs att LeCont däcken är ca. 1 sekund snabbare än mojo däcken så det blir kul med lite nytt tycker jag.

 

Under dagen så provade jag på de nya LeCont däcken för att få en känsla av hur det är att köra med dem. Det gick bra under träningen och det var kul att få köra igen.

 

Näst kommande tävling kommer vara Klippan cup, vilket jag ser fram emot väldigt mycket. Jag kommer precis som förra året ha nr 17 som startnummer.

 

Hälsningar,Harisracing

 

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Sverige cupen 2013!

2013-10-02

 

RMC final och sista tävlingen för säsongen, som jag ville avsluta på ett bra sätt. Det var 24 anmälda förare inför helgen och jag ville ta revansch från den sjunde MKR tävlingen som också hölls i Linköping.

 

Fredagen började bra. Eftersom det var en RMC tävling så var det träning dagen innan tävlingen. Minst 15 stycken förare körde under fredagens träning och jag var bland de tre snabbaste hela dagen.

 

På lördagen placerade jag mig på en tredje och femte plats under träningarna. Eftersom det var 24 förare som deltog, delades fältet upp i två grupper under tidskörningen och jag fick köra i den första gruppen. Jag fick andra bästa tid i min grupp och fjärde bästa tid efter att den andra gruppen hade kört.

 

I det första kvalheatet startade jag fyra, men jag fick en dålig start och tappade en plats. Jag fick alltså starta femma i andra kvalheatet. Jag fick en bra start, men jag kände att jag fick många knuffar bakifrån i starten. Efter 3 varv körde en ivrig förare på mig med full kraft och smällen var så kraftig att jag tappade min bakbumper. Jag blev flaggad på grund av tekniska problem, vilket betyder att föraren omedelbart måste köra in i depån. Detta innebar att jag fick starta på 15:de plats i förfinalen.

 

Förfinalen gick otroligt bra, då jag körde upp mig tio placeringar och kom femma i mål. Det var en mycket fin uppkörning och jag är nöjd över min prestation.

 

Jag fick starta femma i finalen och jag fick en jätte bra start: Jag plockade två placeringar och höll tredje platsen hela tvälingen.

 

Efter ännu en pallplats avslutade jag säsongen på ett bra sätt. Efter prisutdleningen samlades alla rotax förare för den årliga avslutningsmiddagen. Nu ser jag fram emot våren, då snön börjar smälta och tävlingarna börjar igen.

 

Hälsningar,Harisracing

 

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Drömhelg i Göteborg!

2013-09-17

 

Nu var det dags för Göteborgs Stora Pris. Tanken var att jag och pappa skulle åka till Göteborg på torsdagen och sedan träna på fredagen. Därefter, på lördagen, skulle vi kolla på när de andra klasserna körde och på söndagen var det dags för mig att tävla.

 

Förra året gick det väldigt bra för mig i Göteborg. Denna gång var det Sveriges bästa förare som jag skulle tävla mot: ettan och tvåan i MKR-serien, tvåan i Norrlandscupen och topp fem i RMCn.

 

Redan på fredagsträningen hade vi fått fart i grejerna och jag kände att det gick bra. Eftersom att det var väldigt många klasser som skulle träna så fick vi inte mycket träningstid. Jag var tvungen att ta vara på vartenda varv och försöka förbättra mig.

 

På söndagsmorgonen var banan blöt och enligt väderprognosen skulle det regna hela dagen. Vi började dagen med ett träningspass där jag hade tredje bästa tid. Vi hade tyvärrbara tid med ett träningspass, eftersom det var många klasser som skulle hinna köra. När det sedan var dags för tidskörning hade banan torkat upp lite, men regndäcken var fortfarande på och jag fick till några riktigt bra varv och tog därmed pole position, alltså hade jag snabbaste tiden och skulle med detta starta etta i första kvalheatet. Det var jätte kul att vara snabbast när man tävlar mot de bästa förarna.

 

Det hade inte regnat något sedan träningen så banan hann torka ganska mycket. Frågan var nu om man skulle sätta på torrdäck eller ha kvar regndäck? Vi fick helt enkelt chansa och satte till sist på torrdäcken och som tur var gjordvi rätt val. Efter bara ett varv hade konkurrenternas regndäck redan överhettat så det var verkligen tur att vi bytte däck i sista minut annars hadejag nog inte vunnit det första heatet.

 

Inför kvalheat 2 startade jag etta och banan var helt torr. När vi åkte ut på uppvärmningsvarvet började det dock regna igen och jag hade inte rätt inställningar för regn. Jag tappade en plats och kom tvåa in i mål.

 

Med en andra och en första plats fick jag starta etta i förfinalen. Banan var helt blöt, men jag gjorde ändå en super start. Efter starten drog jag bara ifrån de bakom mig och var snabbast med en halv sekund! Jag vann förfinalen i regnet.

 

Sedan var det dags för final och jag startade etta igen. Det regnade mycket och jag ville bara ta mig in i mål. Jag fick en bra start igen och försökte bara att fokusera. Vi hade 12 varv att köra i finalen och efter 3 varv märkte jag att jag hade dragit ifrån nästan halva rakan! Jag fortsatte att hålla fokusen och helt plötsligt var det bara ett varv kvar. Det sista varvet tog jag det väldigt försiktigt för att säkra segern. Det kändes skönt när jag äntligen åkte ut på startomål-rakan för att ta målflaggan som vinnare. Jag kunde inte förstå att jag hade vunnit Göteborgs Stora Pris 2013! Det var helt sjukt! Äntligen fick jag stå högst upp på prispallen och ta emot första priset. Jag var överlycklig!

 

Nu ska jag fokusera på nästa tävling som också är den sista för säsongen. Detta race kommerjag att köra på hemmabanan i Linköping.

 

Nu ska jag avsluta den här säsongen bra.

 

Hälsningar,Harisracing

 

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Uppkörningen i Järfälla

2013-09-10

 

Nu var det dags för tävling i Järfälla och dagen började inte bra. Jag körde bara fem varv på första träningen, eftersom en kabel som går runt spolen hade gått av så jag var tvungen att bryta den träningen. Trots detta hade fjärde bästa tid på denna träning och även under andra träningen. Under tredje och sista träningen hade jag tredje bästa tid och hittills hade karten funkat perfekt och jag var överlycklig.

 

Inför tidskörningen satte vi på nya däck och hade andra bästa tid, vilket gav mig en andra startposition till första kvalheatet. Jag var inte nöjd med detta resultat eftersom det här betydde att jag skulle starta på yttern och att starta på en yttre position är svårt då de som startar på inner har bättre spår.

 

Under första kvalheatet gjorde jag en bra start och tappade bara en position, vilket alltså betydde att jag hamnade på en tredje plats. När jag sedan skulle köra om föraren framför mig så blev jag knuffad bakifrån. Det gjorde att jag förlorade många placeringaroch hamnade på en 20:e plats. Jag lyckades dock tillslut körde upp mig till en 13:e plats på bara 5 varv, vilket betydde att jag skulle starta på 13:e plats under andra kvalheatet.

 

Precis som i det förra kvalheatet fick jag en superstart och jag hamnade på 9:e plats ur första kurvan. Jag fortsatte att köra upp mig några placeringar,men det var bara 8 varv kvar att köra, vilket innebar att det var lite tid kvar att köra upp sig på. Dock så lyckades jag ändå komma på en 6:e plats. Efter att jag kommit på 13:e och 6:e plats i kvalheaten fick jag alltså starta på 8:e startposition i finalen. Oturligt nog betydde detta att jag skulle starta på yttern igen. Inför finalen visste jag att jag hade farten, eftersom jag hade varit en av de snabbast i under kvalheaten, men nu behövde jag bara hålla mig lugn och köra upp mig sakta och försiktigt.

 

Jag började bra och plockade några platser i starten. Sedan så flöt allt på bra och tillslut låg jag på en 4:e plats. När det var ca 7 av 19 varv kvar att åka började det bli svårt att köra om, så jag avlustade finalen på en 4:e placering.

 

Jag är glad över att jag var snabbast i vissa kvalheat och att allting i karten stämde.Jag tror att jag hade haft en stor chans att vinna detta race om jag inte hade blivit avputtade från banan under första kvalheatet, men jag är ändå nöjd över min prestation.

 

Nu är det dags för tävling i Göteborg och förra året var jag väldigt snabb på den banan så vi får se hur det går iår.

 

 

 

Hälsningar,Harisracing

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Dåligt slut i Linköping

2013-08-29

 

Äntligen var det dags att tävla på hemmabanan. Inför tävlingen hade vi inte tränat så mycket och linköping banan är jag inte alls bra på fast ändå gick det bra under hela dagen.

 

På alla tre träningarna var jag andra snabbast och jag ville bli etta tills tidskörningen fast jag blev tvåa därmed. Jag hade alltså blivit tvåa hela tiden varenda pass!

 

Kvalheat ett fick jag en dålig start och var fyra ut ur första kurvan fast jag tog igen de platserna under kvalets gång och kom i mål som tvåa igen. Efter en andra plats i kalheat ett fick jag starta tvåa igen fast på kvalheat två fick jag en bättre start och höll andra platsen tills målgång. Jag tyckte att det verkade ganska roligt därför att jag hade kommit tvåa hela dagen.

 

Intill finalen startade jag tvåa igen och nu visste jag redan hur jag skulle ta starten så jag fick en okej bra start fast det är alltid svårt att starta på yttern i första kurvan. Jag kom trea ut ur första kurvan och hade en plan om hur jag skulle köra mig i mål. Fast när jag precis skulle köra om tvåan dog min motor. Jag hade inget varv och bilar bara åkte förbi. Jag stannade för att försöka hitta felet men när jag hittade felet tillslut så hade jag redan blivit varvad två gånger. Stiftet till avbrytsknappen hade gått av så det gick inte att starta bilen. Något som man aldirig skulle tänka sig kunde hända. Fast det hände och det var bara att acceptera läget.

 

Jag är nöjd över att jag låg tvåa hela dagen med 20 startande och en rolig sak var att jag var med i tidningen dagen efter. Nästa tävling är i Järfälla som är en rolig bana tycker jag.

 

 

Hälsningar,Harisracing

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

 

RMC i Lidköping

2013-08-20

 

Planen inför Lidköping var att träna på fredagen och tävla på både lördagen och söndagen, alltså började vi med att träna på fredagen.

 

På träningen gick det väldigt bra. Första träningspasset var det blött, men det torkade snabbt. Hela dagen därefter var det torrt. Det gick bra på träningen och vi hittade farten.

På lördagen var det race dags. Under den första träningen låg jag dåligt till,men jag tog igen och på den andra träningenvar jag snabbast. På tidskvalet satte vi på nya slicks, som man brukar göra, men den här gången gick det inte bra. Jag kände att jag hade bättre grepp i de gamla däcken än de nya. Jag kom tillslut på en femte plats. I kvalheaten kom jag fyra och tvåa, vilket var väldigt kul, dessutom ledde jag ett litet tag under kvalheat 2, vilket var väldigt roligt eftersom det var en RMC tävling d.v.s de bästa av de bästaförarna körde.

 

Intill förfinalen fick jag starta på en tredje plats och även i förfinalen slutade jag på en andra plats! De nya däcken gick bara bättre och bättre ju mer man åkte på dem.

 

I finalen fick jag starta tvåa.Eftersom jag startade på yttern så vågade jag inte riktigt vara tuff så jag ville bara ta mig igenom första kurvan utan att krascha och det lyckades jag med. Dock så förlorade jag två platser, men efter 4 varv tog jag igen de två platserna. Jag låg tvåa och försökte att dra ifrån från de bakom mig, men ändå köra ifatt föraren framför mig, men det var så jämnt mellan oss att det inte gick att dra ifrån. Jag fick andra snabbaste tid i finalen, vilket var väldigt bra och det bästa av allt var att jag kom tvåa i en RMC tävling! Det kändes bra när jag såg att min klubbkompis och min klasskamrat Carl Zettervall kom trea!! Två Linköpings killar på pallen!

 

Enligt väderprognosen skulle det regna hela söndagen, men så blev det inte. På träning ett gick det inget bra, men under andra träningen jag kom trea. På tidskvalet upptäckte pappa att avgassystemet hade gått sönder och sa att jag skulle göra det bästa jag kunde, men jag kände att all effekt ur motorn hade gått bort. Jag hade ingen effekt kvar och jag kunde knappt gasa för motorn gick inte bra. Med den motorn så kom jag ändå på en tolfte plats. Efter att pappa köpt ett nytt avgasrör startade jag på tolfte plats och i starten körde en kille in i sida av min kart och jag åkte av. Jag låg då sist, men lyckades ändå köra upp mig till en 14:e plats.

 

I andra kvalheatet startade jag på 14:e plats och kom femma. I förfinalen fick jag starta 9:a och jag körde upp mig till en femteplats igen. Nu kom finalen och det hade redan regnat i förfinalen, men det slutade regna. Nu var frågan om vi skulle köra med regndäckeller slicks. Vi valde tillslut att byta till slicks i sista sekund och det var rätt val. Jag fick en bra start i finalen och låg tvåa och sen körde jag av banan. Jag kom upp på banan igen, men sedan körde jag av igen. Jag körde alltså av tre gånger, vilket var en katastrof, men jag satte tredje snabbaste varv och jag slutade på en sjätte plats. Det var tråkigt för Carl att han blev avkörd sista varvet, men han körde också väldigt bra under hela helgen.

 

Nu är det tävling på hemma banan i Linköping den 25 augusti - MKR 7!!

 

 

Hälsningar,Harisracing

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Först i mål i Gävle

2013-08-12

 

Dagen började inte bra. Jag hittade aldrig greppet bak, så redan på träningarna låg jag lite efter än vad jag brukar ligga. Under tidskörningen satte vi på nya däck och det gick bara fort de första varven, sedan gick det långsammare och långsammare. Varför visste vi inte? Efter 5 varv tappade jag all grepp bak. Jag fick iallafall en andra tid, vilket gav mig en andra startposition. Jag var glad över att jag hittade farten, även om det bara var ett varv och sen gick det inget snabbt.

Sedan var det dags för kvalheat 1. När vi hade ställt upp vid startgriden för att åka märkte pappa att jag hade en punktering på vänster bak och det förklarade varför det släppte bak. Vi fick inte byta däck, eftersom att reglerna säger att om man får punka på banan och om man vill byta däck måste man köra med det punkterade däcket och sedan komma in i depå för att byta. Jag fick order om att om det började släppa för mycket skulle jag åka in även om det höll. Det gick inte snabbt och det släppte väldigt mycket. Jag hade redan tappat 2 platser, men jag kämpade och helt plötsligt var det bara 4 varv kvar. Jag kom i mål som femma med ett punkterat däck!!

 

Efter att vi hade lagat däcket fick jag starta femma i kvalheat två och jag plockade direkt två platser i starten. Det gick så snabbt och karten gick så bra att jag körde om tvåan och tog över andra platsen. Jag jagade ikapp ettan och körde om honom också och satte racets snabbaste varv! Jag drog ifrån de där bak och vann heatet! Det kändes bra att vinna, men jag visste att det skulle bli dubbelt så tufft i finalen.

 

På pausen till finalen började det regna lite grann, men vi var inte säkra på huruvida vi skulleköra med regninställningar eller slickinställningar, men valde tillslut regninställningarna vilket var det bästa valet.

 

Finaldags och jag startade tvåa och gjorde en superstart! Redan andra kurvan ledde racet. Jag drog ifrån snabbt och höll det avståndet i hela tävlingen och tillslut vann jag!! Det kändes hur bra som helst och jag ville inte åka in i depån för att jag ville bara köra!! När jag väl kom ini depån var det många som var glada för min skull och vi lämnade in gokarten till kontrollen. Sedan fick vi ett beslut om att vi har blivit diskade på grund av att mitt högra bakhjul har åkt 2mm för långt in. När vi höll på med alla inställningar precis innan finalen, skruvade vi inte åt hjulet tillräckligt bra så den hade åkt in 2 mm för mycket och därför blev jag diskad...

 

Både jag och pappa blev väldigt ledsna och besvikna, men jag visade i alla fall att jag är en ” force to be reckonedwith”! Jag är väldigt nöjd över att faktiskt komma först i mål och vinna två gånger, i både torrt och vått. Nästa tävling kommer vara i Lidköping om en vecka och det ser jag framemot.

 

 

Hälsningar,Harisracing

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

 

RMC Helsingborg

2013-07-02

 

Jag hade inte tävlat och kört på länge så när vi kom till Helsingborg var jag taggad. Vi var framme på torsdagen och schemat för helgen var träning på fredagen, race 1 på lördagen och race 2 på söndagen.

 

På fredagen var det fint väder, men lite blåsigt. Vi fick bara köra 7 träningspass som pass var 10 min långa. Jag behövde utnyttja varenda träning för att lära mig banan och hitta en bra inställning på karten. När det bara var 2 träningar kvar började jag bli snabbast av alla och på sista träningen var jag snabbast.

 

På lördagen skulle det enligt väderprognosen regna och banan var blöt på första träningen fast torkade till andra träningen. Jag var topp 5 hela tiden och det gick bra, men när jag fick starta fyra i första heatet fick jag en liten knuff bakom mig och jag åkte ur banan fast kom ganska snabbt upp igen. Denna avåkning gjorde så att jag låg sist med ett krokigt styrstag, men jag körde upp mig till tionde plats igen, vilket jag är väldigt glad över. I kvalheat 2 startade jag 10 och kom 7. Med en tionde plats och en sjunde plats fick jag starta 8 i förfinalen och då spöregnade det. Det gick väldigt bra och jag lyckades att köra upp mig till en femte plats. Banan torkade väldigt snabbt så redan till finalen var det torrt och jag höll min femte plats och kom femma på lördagens race.

 

På söndagen skulle det regna ännu mer än vad det gjorde på lördagen enligt väderprognosen och på träning 1, 2 och tidskörningen var det regn. På tidskörningen kom jag femma. Under kvalheat 1 hade banan torkat, dock inte helt och hållet då det fortfarande var blött i sista kurvorna. Jag råkade halka ut på det blöta spåret två gånger och tappade 5 placeringar fast tog igen 2 och kom åtta. Nu fick jag starta åtta i andra kvalheatet och jag gjorde en superbra start. Jag låg femmaefter första kurvan och sedan i racet tog jag igen de 2 platserna jag förlorade tidigare. Jag kom trea tillslut, vilket både jag och pappa var jätte glada över. De platserna gjorde att jag fick starta femma i förfinalen. Under förfinalen var banan blöt under de två första varven, men den torkade snabbt och alla hade regndäck så däcken brändes och nu var det så att den som hade minst lufttryck i däcken skulle det gå snabbt för. Mina däck brändes väldigt snabbt och jag tappade 3 platser så jag vart åtta. I finalen var det torrt och jag körde upp mig tre platser så jag kom femma där igen.

 

Två femte platser fick på sveriges allra bästa förare! Jag blev jätte nöjd!

 

Hälsningar,Harisracing

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Två andra platser irad!

2013-05-28

 

Dagen började perfekt i Västerås där jag hade första bästa tid den första träningen. Det var soligt och väldigt varmt, men det fanns en chans att det kunde börja regna precis i tid för finalen. Det var 27 stycken som körde så det var ett fullt fält. Jag testade lite saker under träning 2 och 3 och kände att vi hade hittat rätt med karten tills tidskörningen.

 

Under tidskörningen hade jag mycket trafik så jag fick bara 3 fria varv, men de varven gav mig en tredje plats, dock visste jag att jag kunde ge mer än det. I heat 1 startade jag trea och kom tvåa. Detta gav mig en startplats på andra rutan till kvalheat 2, men där förlorade jag en placering så jag kom trea.

 

I finalen startade jag trea igen och det var lite läskigt, eftersom jag kände på mig att regnet skulle falla under racets gång och att köra i regn med slicks är inte alltid så kul. Redan i starten inträffade en kollision, men klarade mig ut ur första kurvan hel och tappade ingen placering som tur var. Jag tog andra platsen direkt på det andra varvet och jagade därefter ikapp ettan. När det var 18 varv kvar av racet hade jag hunnit ikapp ettan men kunde inte komma om. Jag avslutade finalen på en andra plats vilket var rikitgt kul!

 

Jag är väldigt nöjd med min andra placering och det är ju också den andra, andra platsen i rad, vilket jag är väldigt nöjd med. Nu är det ca 3 veckor kvar tills nästa tävling, som kommer vara RMC i Helsingborg. Dit kommer alla från hela klassen att köra, minst 40 stycken.

 

Hälsningar, Harisracing

 

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Andra plats i Södertälje!

2013-05-13

 

Pallplats i Södertälje! Äntligen! En felfri tävling som förde mig till en andra plats. Jag var snabb hela helgen och som i Järfälla började dagen helt perfekt.

Jag var trea på första träningen och tvåa på andra träningen. På tredje träningen gick det lite sämre och jag kom femma, fast sedan när det var dags dör tidskörningen, fick jagtill en riktigt bra tid som gav mig en andra placering. Det betydde att jag fick starta på en andra plats i kvalheat 1.

 

Med en bra start och med tålamod avslutade jag kvalheat 1 på en andra plats, vilket var väldigt bra. Jag fick starta tvåa igen i kvalheat 2, och precis som i förra starten fick jag till en bra start igen. Kvalheaten var 12 varv och på det näst sista varvet attackerade jag ledaren, vilket gjorde att jag tog över ledningen och vann kvalheat 2. Det kändes väldigt bra och kul att komma i mål först av alla 27 förare.

 

Med en andra plats och en första plats i kvalheaten fick jag starta tvåa igen i finalen. Nu visste jag redan hur jag skulle få till en bra start från andra rutan. Precis som i båda kvalheaten fick jag till en bra start. Efter första kurvan låg jag trea och eftersom det nu var 19 varv som skulle köras tog jag det lugnt med att attackera fast det gjorde inte föraren som var framför. Han körde om direkt och började till och med dra ifrån den lilla klungan jag låg i och då fick jag agera snabbt och köra om så jag tog över andra platsen. Jag jagade ikapp ledaren och körde bakom honom tills det var tre varv kvar. Då attackerade jag och tog över ledningen. Fast ledningen höll inte länge. Motståndaren tog tillbaka ledningen varvet efter och därefter kunde jag inte attackera någon mer gång så jag kom tvåa.

 

En andra plats blev både jag och pappa väldigt nöjda med och ännu roligare var ju att jag vann ett kvalheat!Om två veckor blir det att köra i Västerås. Västerås banan är en av mina favorit banor.

 

 

Hälsningar, Harisracing

 

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

 

2 olycks tävlingar

2013-05-10

 

Två tävlingar har körts detta år änså länge har vi inte haft en bra start på säsongen.

Min första tävling för säsongen var i Rasbo. Som alla andra år har det inte gått så bra där. Jag var ganska snabb på tidskörningen och träningarna, fast när finalen kom låg jag på en fjärde plats och var snabb,men kunde inte köra om karten framför mig. Jag testade med en manöver men misslyckades inte. Misstaget kostade mig 4 placeringar, dock lyckades jag ta igen en placering det sista varvet. Jag var väldigt snabb under finalen och lite för ivrig de sista varven. Jag slutade min första tävling för säsongen på en 7:e plats.

 

Inför RMC i Järfälla tog jag nya tag och dagen började perfekt. Jag var 4:a på första träningen och 4:a på tidskörningen också. Det gav mig fjärde startposition för heat 1. Jag fick starta på yttre sidan och två kartar från den inre sidan ''gled'' ut och körde ut mig. Från fjärde plats tappade jag alla placeringar så jag låg sist, så under de första 10 varven fick jag jobba upp allting. Jag var väldigt snabb och körde om 2 stycken per varv, vilket gjorde att jag kom från längst bak i fältet till 9:a. Det var min bästa uppkörning jag någonsin har gjort.

I starten på kvalheat 2 var både jag och pappa väldigt glada över att jag var så snabb så nu startade jag 9:a, men blev direkt överkörd i starten. Jag fick 3 gokartar över mig och hela karten gick sönder. Jag fick därmed bryta tävlingen och det blev rödflagg.

 

Ambulanspersonalen kom ut till banan för att se om jag var okej och det slutade med att jag fick bandage runt handen. Halva karten gick sönder och den var helt ny. Men värsta av allt var nog att mitt chassi blev 6mm böjt, vilket är jätte mycket. Både jag och pappa fick vara ute i garaget och fixa karten en hel dag.

 

Nästa tävling kommer hålla hus i Södertälje vilket är en väldigt rolig bana. Jag kom tvåa där förra året och nu har jag väldigt stora förväntningar inför söndagen.

 

 

Hälsningar, Harisracing

 

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

Inställda tävlingar

2013-04-18

 

Nu har redan två stycken tävlingar blivit inställda p.g.a två olika orsaker. Klippan cup som skulle vara årets första tävling blev inställt p.g.a för få anmälda. För att tävlingen skulle köras behövdes det minst 10 anmälda förare när det bara var 5. Årets andra tävling som skulle gått den 20 april blev också inställt p.g.a för mycket snö på banan. Nu får vi bara hoppas på att mkr 1 i rasbo inte kommer bli inställt.

 

Hälsningar, Harisracing

 

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Årets första träning!

2013-03-31

 

Jag kom precis hem från kartingbanan, där jag och pappa har varit och tränat idag. Det var väldigt spännande att få köra igen efter den långa vinterpausen. Snön på banan har försvunnit, och runt banan finns det snö som håller på att smälta. Eftersom att snön smälter, rinner det ner vatten på banan, vilket gör att det blir svårt för inbromnsingen. Jag tyckte att det var jätte kul att få börja köra igen! Nu blir det att putsa karten och göra den redo inför nästa träningsdag. För mer bilder av dagen, klicka här!

 

Hälsningar, Harisracing

 

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Meka med karten!

2013-03-09

 

I dag har jag och pappa mekat med karten hela morgonen och jag fick fick ta på mig min utrustning för att sedan sätta mig i karten. Vi balanserade den och det visade sig att den redan var riktigt bra balanserad. Sammtidigt som vi balanserade karten så fotade pappa mig och då kom jag ihåg den där gången när vi precis fått vår första ''stora kart'' dvs. när vi slutade med cadetti. Så jag satte mig och photoshopade en liten bild för skojs skull på en bild från 2009 och från idag. Klicka här för att se på bilden. Det kändes spännande att äntligen få sitta i den nya karten.

 

Hälsningar, Harisracing

 

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Ny Hjälm!

2013-03-03

 

I år ska jag bära på en ny hjälm. Det blev en arai ck-6. Jag ska också bära på Samma overall, handskar och skor som förra året. Ett grönt visir finns det också på hjälmen för det skulle passa bra in till karten. Det kommer bli kul att få köra med den i år.

 

Hälsningar, Harisracing

 

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

Årets nya kart!

2013-02-18

 

I år så ska jag köra årets nya tonykart. Den '''största'' skillnaden melllan årets och förra årets kartar är nog att de ändrat lite på dekalerna. Pedal systemet har också ändrat på sig lite grann, de har nämnligen blivit magnesium och fått en annan form. Jag tycker att karten är snygg och ser framemot att få börja köra den.

 

Hälsningar, Harisracing

 

 

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Ny Design på sidan

2013-02-02

 

Jag har börjat att jobba på en ny design till sidan som ni kanske har märkt. Den är under konstruktion och allting är inte helt klart än men jag kommer att sätta in bilder osv. Gilla gärna min nya facebook sida för mer info om den nya sidan och mer uppdateringar.

 

Hälsningar, Harisracing

 

 

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

 

Säsongen 2012 har nått sitt slut.

2012-10-30

 

Nu har årets säsong nått sitt slut. Det har varit ett ganska lyckat och roligt år. Jag har kunnat se vart jag ligger till i den nya klassen, som inte är så ny längre, och vi har börjat lära oss mer om chassit och motorn.

 

Jag har kört åtta tävlingar detta året och är nöjd med alla åtta. Jag har kommit på pallplatsen 4 gånger av de tävlingarna. Det bevisar nog att vi har den farten som krävs att ha för den stora konkuransen.

 

Säsongen avslutades med tre stora tävlingar. Göteborg storapriset och två RMC tävlingar på hemmabanan d.v.s. Linköping. RMC tävlingarna är två stora race som körs på fredagen och lördagen. I Göteborg så vann jag alla heat och var snabbast på tidskörningen och träningarna. Men när regnet kom höll det bara för en fjärde plats. I Linköping var alla av Sveriges bästa förare där. Det gick riktigt bra på fredagen när det inte regnade, jag var top 5 hela dagen, men sedan i finalen så åkte jag ner i gräset och fick bryta. Under lördagen regnade det men det gick bra ändå. Jag låg i top 5 då också, men när finalen kom så åkte jag ut på cerbsen och kedjan ramlade av så jag kom aldrig i mål. ett stort tack till Anders och Magnus Ek som hjälpt oss under de två dagarna.

 

Denna säsong har som sagt varit rolig och bra. Vi har lärt oss mycket och tar med all kunskap från i år till nästa år och försöka bli bättre. Jag ser fram emot 2013 säsongen, men nu på vintern så måste jag förbereda mig med att träna kondition och styrka så jag kan klara av nästa säsong.

 

Hälsningar, Harisracing

 

 

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------

 

RMC, Kristianstad 2012

2012-05-25

 

Då var det dags för race igen - RMC. VI åkte ner till Kristianstad på torsdagen, sedan spenderade vi fredagen till att träna. RMC är en serie som är uppdelad i åtta deltävlingar, och den första deltävlingen kördes på lördagen och den andra på söndagen. I denna serie kommer det förare från fler olika länder i Europa - Estland, Finland, Norge och Danmark - samt förare som tävlar i Rotax Euro Challange, fast de kommer från Sverige, dvs. att det är en hög konkurans.

 

Under träningen på fredagen gick allting ganska bra. Sedan på lördagen var det race-dags, men racet gick inte riktigt som vi hade hoppats. Dagen började bra, och under det första heatet kom jag på en åttonde plats, vilket vi var nöjda med. Men under heat 2 blev jag utkörd från banan, vilket resulterade i en sista platsering. Under förfinalen blev jag utkörd från banan ingen, fast denna gång under andra omständigheter och chassit sprack, men det lade vi inte märket till förens efter finalen, och då fick vi svetsa ihop den, men chassit kommer aldrig kunna bli lika bra igen. Jag avslutade finalen på en 15:de plats.

 

Race 2 - söndag - gick mycket bättre än racet dagen innan, även om dagen inte började så bra. Under tidskörningnen var jag på en 19:de plats, vilket vi anser är dåligt. Men sedan vände oturen, då vi insåg att chassit var snett, och då fick vi rätta till det tills att den blev rak, och resten av racet gick genast mycket bättre. Under heat 1 tog jag sex placeringar och avslutade detta heat på en 13:de plats. Under heat 2 kom jag nia, vilket innebar en start på 13:de rutan under förfinalen, och avslutade på en nionde plats. Sedan under finalen så tappade jag tre platseringar vid starten. Efter ungefär två varv blev jag utkörd så jag fick gena genom en kurva. Allt som allt, slutade jag på en nionde plats.

 

Helgen i sig var helt okej, vi hade några missöden med oss på vägen, men vi klarade oss genom de ganska bra ändå. Vi hade farten med oss i alla fall och under söndags finalen hade jag femte snabbaste tid.

 

Nu taggar vi inför nästa race, som blir Katrineholm MKR 3, vilket vi ser fram emot.

 

Hälsningar, Harisracing